Als club stellen we de veiligheid van onze spelers voorop en daarom hebben we enkele regels die helpen bepalen of we bij koudere temperaturen trainingen en wedstrijden laten doorgaan.

Bij lagere temperaturen kan ons waterkunstgrasveld bevriezen, wat voor een hard en glad speeloppervlak kan zorgen. Hierbij stijgt ondermeer het risico voor blessures o.w.v. uitschuiven door de verminderde stabiliteit en ook doordat het balgedrag meer onvoorspelbaar wordt.

Naast de bespeelbaarheid van het veld verschilt het ook sterk per persoon hoe goed iemand tegen de koude kan. Slechte weersomstandigheden en natte en bezwete kleding maken ons ook minder weerbaar tegen kou en verhogen het risico op versnelde afkoeling. Niet alleen de effectieve temperatuur, maar ook de gevoelstemperatuur is hierin van groot belang.

Voor de voorspelling van de temperatuur baseren we ons als club op deze van het KMI (Koninklijk Meteorologisch Instituut) via hun website meteo.be/nl/beveren.

Trainingen

Wanneer het KMI voorspelt dat de temperatuur 3 graden Celsius of lager is, bij aanvang of tijdens een training, wordt deze geannuleerd.

We bekijken deze voorspellingen 24 uur op voorhand en nemen daarmee de beslissing of een training kan doorgaan of niet. Wanneer er langere periodes van koude voorspeld worden, kunnen we ook eerder deze keuze maken o.w.v. de duidelijkheid en de praktische haalbaarheid om de trainingen te organiseren.

In het geval dat één of meerdere trainingen geannuleerd worden, zullen we dit via de desbetreffende teamgroepen in WhatsApp laten weten alsook via de website. Bij een algemene afgelasting communiceren we via onze WhatsApp Community en de website.

Wedstrijden

Bij wedstrijden op onze eigen club hebben we naast onze eigen teams ook nog de bezoekende teams om rekening mee te houden en zijn de gevolgen van het annuleren van één of meerdere wedstrijden groot. Door de winterstop in de wedstrijdkalender komt dit gelukkig minder voor, maar het is niet uitgesloten.

Voor elke niet gespeelde wedstrijd dienen we samen met de andere teams te zoeken naar een nieuw moment en uit ervaring weten we dat dit steeds een heel puzzelwerk is en wedstrijden vaak uiteindelijk niet gespeeld kunnen worden.

Op wedstrijddagen controleren we naast het KMI zoals bij trainingen, 's morgens vroeg zo snel mogelijk de bespeelbaarheid van het veld en volgen we het uur na uur op.

Wanneer er één of meerdere wedstrijden geannuleerd worden, zullen we dit via de desbetreffende teamgroepen in WhatsApp laten weten alsook via de website en onze sociale media kanalen. Verder nemen we vanuit de club via de teammanagers contact op met de bezoekende clubs.

Bij een algemene afgelasting vanuit onze club of de Vlaamse Hockey Liga, communiceren we via onze WhatsApp Community en de website.