CLUBSCHEIDSRECHTERS: WIE ZIJN ZE ? WAT DOEN ZE ?

• Vanaf U9 wordt een hockeywedstrijd gespeeld onder begeleiding van 2 scheidsrechters. Voor de jongere leeftijden (op 1/8ste veld) volstaat 1 scheidsrechter.
  • De clubs worden geacht zelf de scheidsrechters bij thuiswedstrijden te voorzien.  Per speeldag vraagt dit dus het engagement van een behoorlijk aantal mensen.
  • Hockeyclub Beveren streeft ernaar om bij iedere competitieploeg minstens 1 ouder als actieve scheidsrechter aan de slag te hebben.  Als tweede scheidsrechter kunnen dan spelers vanaf U14 ingepland worden.  Vanaf de bovenbouw (groot veld) worden de competitiespelers immers verplicht om het diploma van Theoretisch Scheidsrechter Outdoor te behalen.  Via een handige e-learningtool (Hockey Drillster) kan je op je eigen PC of smartphone de spelregels aanleren.  Dit aan de hand van meerkeuzevragen (meestal met hulp van foto- of videomateriaal) waarbij foute antwoorden later opnieuw de revue passeren.  Zo leer je op je eigen tempo de hockeyregels.   Een gouden tip aan alle hockey-ouders om ook via deze manier de spelregels aan te leren.  Het kijkplezier en de wedstrijdbeleving krijgen zo een aanzienlijke boost!
  • Verschillende categorieën:
    • Theoretische Clubscheidsrechter: alle bovenbouwleden en ouders die geslaagd zijn voor het online Outdoor Drillster-examen.
    • Club Umpire: kan men worden na een praktijkexamen, niveau U16 regionaal 1, georganiseerd door de Vlaamse Hockey Liga.  Kan de arbitrage binnen de club naar een hoger niveau helpen brengen door actief clubscheidsrechters te begeleiden.  Kan instappen in een begeleid traject (umpire4district) tot nationaal scheidsrechter.
    • Nationaal Scheidsrechter: kan nationale en internationale wedstrijden fluiten, onder toezicht van de KBHB.
    • Club Umpire Coach: zorgt binnen de club voor actieve coaching van scheidsrechters voor, tijdens en na de wedstrijden.  Aanspreekpunt indien hulp nodig tijdens het doorlopen van de theoretische cursus Drillster.  Volgt regelmatig bijscholingen en opleidingen georganiseerd door de VHL.  Staat in voor de begeleiding van kandidaat club umpires.

COMPETITIEPLANNING SCHEIDSRECHTERS

Om iedere thuisspeeldag voldoende scheidsrechters te kunnen voorzien, wordt er volgens onderstaande tabel een planning in elkaar gepuzzeld:

Scheidsrechter 1

Scheidsrechter 2

U7 – U8

Een ouder;

Planning door categoriecoördinator samen met scheidsrechtercel

n.v.t.

U9 -> U14

Een ouder;

Planning door categoriecoördinator samen met scheidsrechtercel

Een ouder of speler U14/U16/U19

Planning door scheidsrechtercel samen met categoriecoördinator

U16/U19/D1/H1

Iemand van de vaste scheidsrechterlijst;

Planning door scheidsrechtercel

Speler U19/D1/H1 of iemand van vaste lijst

Planning door scheidsrechtercel

De spelers vanaf U14 zullen dus gevraagd worden om af en toe een wedstrijd te fluiten.  Voor de start van de competitie zal er een lijst opgemaakt worden, rekening houdend met jullie eigen wedstrijden.  Ideaal scenario is dat je steeds ingezet wordt in een wedstrijd voorafgaand of aansluitend aan je eigen wedstrijd.

Belangrijke richtlijnen:

• Scheidsrechterplanning wordt doorgestuurd via TWIZZIT.  Vanaf dan ben je zelf verantwoordelijk voor jouw fluitbeurt!
  • Je kan komen fluiten … super!  Graag 15 minuten voor aanvang aanwezig.
  • Indien je niet aanwezig kan zijn bij de voor jou geselecteerde wedstrijd, dien je zelf op zoek te gaan naar een scheidsrechter van een andere speeldag om mee te wisselen.  Gelieve deze ruil dan steeds te communiceren via de categoriecoördinator met de scheidsrechtercel.
  • Lukt het niet wegens blessure, ziekte of onvoorziene omstandigheden, laat dat dan ook zo snel mogelijk weten via de categoriecoördinator aan de scheidsrechtercel … in dat geval zorgen zij voor een oplossing.

Er wordt op jullie gerekend als scheidsrechter!  Geen scheids = geen wedstrijd (zou zo maar ook jouw eigen wedstrijd kunnen zijn) Jullie staan er dan ook niet alleen voor … de CUC en de CU zorgen iedere thuiswedstrijd voor de nodige begeleiding zodat je in de meest relaxte omstandigheden jouw wedstrijd kan aanvatten.

WEDSTRIJDBLAD: BELGIUM HOCKEY APP

De handige Belgium Hockey App bevat naast een overzicht van alle nodige wedstrijdinfo zoals aanwezigheden, locatie, officials en carpool, ook een link naar ‘de feuille’ … het wedstrijdblad.

Word je als scheidsrechter aangeduid voor een wedstrijd, verschijnt deze automatisch in jouw Hockey App en kan je doorklikken naar het wedstrijdblad.

Voor de wedstrijd dien je hier de spelersopgaaf te controleren en je akkoord te geven.

Na de wedstrijd kan je de eindstand invullen, eventuele kaarten ingeven en vastleggen.

Link naar info, handleiding, google play, app store

PRAKTISCHE LINKS

Jaarlijks wordt er vóór de competitiestart een scheidsrechteravond georganiseerd met de bedoeling kennis te maken, vragen te stellen en uitleg te geven.

Interesse in de online Hockey Drillster cursus of om nieuwe clubscheidsrechter te worden: stuur een mail naar umpire@hockeyclubbeveren.com

Contactpersonen Scheidsrechterscel:

CUC: Jurgen Maes    umpire@hockeyclubbeveren.com

CU: Maarten Borghgraef / Cato Vleeschouwer  (onder voorbehoud !)

Categoriecoördinatoren: wie-is-wie

Links naar spelregels en wedstrijdpictogrammen